Tető alá hozni a jövőt – Szakember-utánpótlás kihívásai és lehetőségei a duális képzésben címmel tartottak építőipari ágazati fórumot december 8-án a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara kecskeméti székházában. A rendezvény a tetőkészítéshez kapcsolódó ács, tetőfedő, bádogos, szigetelő szakmák helyzetét, a duális képzés aktuális kihívásait és a beiskolázási nehézségek kezelésének lehetőségeit járta körül. A résztvevők négy szakmai előadást hallgathattak meg, melyeket egy kerekasztal-beszélgetés követett.
A fórum kapcsán arra kértük Naderi Zsuzsannát, az Építőipari Készségtanács (ÁKT) elnökét, foglalja össze az ágazatot érintő szakképzési helyzetet. Az elnökasszony a szakember-utánpótlás legégetőbb kihívásai kapcsán kifejtette, hogy az ÁKT-n belül másfél éve létrehoztak egy munkacsoportot azzal a céllal, hogy felülvizsgálja az építőipari szakmaszerkezetet. Az eredmények alapján kikristályosodott, melyek azok a beavatkozási pontok, amelyek a tetős szakmákban is indokoltak. Ahhoz, hogy a munkaerőhiány megoldódjon, nemcsak oktatási, hanem ágazati beavatkozások is szükségesek. Egy nagyon széleskörű ágazati összefogásra van szükség. Az ágazatnak forrást kell fordítania arra, hogy szakmai oktatása megfelelő legyen. Ehhez széleskörű ágazati konszenzusra és együttműködésre van szükség.
Az első beavatkozási pont, hogy jól felszerelt tanműhelyek, gyakorlati oktatási központok jöjjenek létre. Jelenleg hazánkban sok helyen folyik az oktatás, de elavult felszereltséggel, és egy-egy helyen jellemzően 2-3 diák vesz részt az ácsoktatásban. Oktatói oldalról látják a színvonalas oktatás biztosításának lehetőségeit.
Az ÁKT felmérte az országos helyzetet, Bács-Kiskun vármegyében, Kecskeméten és Baján is adottak az alapok a színvonalas tanműhelyek létrehozásához.
Naderi Zsuzsanna kitért arra is, hogy az ágazat szakember-utánpótlásához elengedhetetlen a felnőttek át- és továbbképzése, de ennek jelenleg sincs meg az infrastrukturális háttere. Harmadsorban pedig az oktatásnak és képzésnek támogatnia kell az ágazat technológiai fejlesztését, a gépesítését, automatizálását. Az oktatásban jelen kell lennie a legmodernebb technológiáknak, eszközöknek, mind az infrastruktúra, mind az oktatási tartalmak tekintetében. Nem utolsó sorban az ágazat vonzerejének növelése hatással van az ágazati szakképzésbe becsatlakozók számára is.
Forrás és képek: Gazdasági Ablak/Sebestyén Hajnalka








