Negyedik éve rendez közös képzést a Neumann János Egyetem és a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara. Az idei szemeszterben 30 egyetemista jelentkezett a Kamara a vállalkozásokért című képzésre.
Népszerű a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (BKMKIK) és a Neumann János Egyetem által az idei szemeszterben újból meghirdetett Kamara a vállalkozásokért elnevezésű közös képzése. Negyedik éve teszi ezt a felsőoktatási intézmény és a vállalkozásokat képviselő vármegyei szervezet. A tantárgy népszerűségét jelzi az a tény is, hogy az idén 30 diák jelezte, hogy részt vesz az oktatáson.
A szeptember 19-i első foglalkozás előtt Sipos Zsolt, a BKMKIK titkára sajtótájékoztató keretében elmondta, hogy a magyar vállalkozások jelentős része komoly kihívás elé került. Az alapítóatyák, akik három évtizede gründolták a cégeiket, hamarosan nyugdíjba mennek. A generációváltás sok cég esetében időszerű, a kamara pedig segíteni akar ebben a helyzetben. A kamara a vállalkozók, a cégek önkormányzata. A BKMKIK pedig azt szeretné, ha a fiatalok közelebb kerülnének ahhoz a világhoz, amelyben a vállalkozások működnek.
A vállalkozói tudatosságot erősítjük bennünk azért, hogy alapítsanak olyan cégeket, amelyek a hazai gazdaságot erősítik. Az ifjúság megtanulja azt is, hogy a kapcsolati tőke nagyon értékes ebben a világban. A kamarai tagság széles köre rendelkezik egy olyan kapcsolati tőkével, amely rendkívül fontos a mai világban, mondta a titkár, majd így folytatta: az első kurzuson arra figyeltek az oktatók, hogy minél jobb üzleti tervet készítsenek a diákok. Komoly vállalkozásvezetőket vontunk be ebbe a képzési folyamatba mentorként. Most azonban inkább arra fektetjük a hangsúlyt, hogy komoly ötleteket dolgozzanak ki csoportban a fiatalok, amelyeket a szemeszter végén annak létjogosultsága alapján értékel majd a zsűri. Ha életképes az elképzelés, akkor a későbbiekben ezt meg is valósíthatják majd a diákok.
Sipos Zsolt elmondta, hogy az elmúlt időszakban a tantárgy presztízse megnövekedett. A kamarai tisztségviselők tájékoztatást kapnak a kurzusról, az eseményekről. Számukra is fontos, hogy részt vegyenek a tanári csoport munkájában, mert ez szakmai előrelépést jelent számukra. Egy-egy kamarai tag vállalkozó, aki órát tart, szívesen adja át a tudását az új generáció számára, a tapasztalatok szerint. Ez a pozitív szemlélet erős a kamarában - hangsúlyozta Sipos Zsolt titkár.
A témával kapcsolatban megszólaltattuk dr. Fülöp Tamás rektort is, aki részt vett a képzés megnyitóján. Megerősítette a BKMKIK titkárának gondolatait, miszerint igen népszerű a képzés. Hangsúlyozta, hogy a kurzusnak az a legfontosabb üzenete, hogy a hallgatók közvetlenül találkozhatnak a munkaerőpiaccal, megismerik azokat a kompetenciákat, azt a tudást is, amely a későbbi vállalkozóvá válásukat is segíti. Mivel 30-an választották a képzést, a tanárok is érzik, hogy jelentős az igény a szakmai információk elsajátítására. A hallgatók és az egyetem kapcsolata nem szakad meg a végzés után, ugyanis egy utánkövetési folyamat keretében a felsőoktatási intézmény monitorozza azt, hogy a diákok hol, milyen körülmények között építik a karrierjüket. Ezek alapján pedig képet alkot az egyetem, hogy mennyi és milyen tudást sikerült a képzés során alkalmazniuk a diákoknak. A tantárgy szabadon választott kredit pontokat hozó tárgy, amely úgy tűnik, hogy népszerű.
A sajtótájékoztató után kezdődött az első szeminárium, amelyen Sipos Zsolt mutatta be a BKMKIK működését, felépítését. Szólt arról, hogy a szervezeten belül létezik egy ifjúsági tagozat, ahová éppen az olyan huszonéveseket várják, mint akik most felvették ezt a szabadon választott tárgyat. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a tagság önkéntes, a BKMKIK a vállalkozások szervezete, amelyen keresztül a cégek különböző javaslatokat tesznek a gazdasági szabályozók javítása érdekében. Ezeket a vármegyei kamara eljuttatja a kormány elé, amelynek tagjai megtárgyalják és döntéseket hoznak. A titkár javasolta, hogy a hallgatók alaposan használják ki a kurzus adta lehetőségeket, mert ilyen oktatásért máshol komoly összegeket kérnek az előadók.
Sipos Zsolt után dr. Fülöp Tamás rektor kívánt jó munkát a diákoknak, majd bemutatták azt a két előadót, akikkel a jövőben gyakran találkoznak a fiatalok. Az egyikük Kristóf Péter, aki a Magyar Innovációs Szövetség helyettes elnöke, közgazdász, pénzügyi tanácsadó, a Stradamus Zrt. munkatársa. A startapok és a kisvállalkozások indításában fog tanácsokat adni, illetve a vállalkozási szemlélet kialakítását segíti elő kollégájával, a kecskeméti Zahorecz Balázzsal, aki Londonban vezet egy ügynökséget.
Belehallgattunk az első szemináriumba, ahol egyebek mellett a két előadó arról beszélt, hogy nagyon fontos egy-egy startup vállalkozás esetén a jó ötlet, de van egy másik szempont, ami legalább ilyen fontos: el kell tudni adni a jó ötletet. Kristóf Péter elmondta: a világ egyik legértékesebb és legismertebb cége a Google. Azok a fiatalok, akik ennek a kitalálói, beindítói voltak, maguk is keresték a szponzorokat. A kérdés úgy hangzott az egyetemisták felé, hogy becsüljék meg, hány meghallgatáson mutatták be a világ talán legjobb internetes keresőjének a koncepcióját 1997-ben. Állítólag 350 cégnél kopogtattak. A történet szerint a Google cég részvényeinek 10 százalékát ajánlották fel annak, aki legalább 100 ezer dollárral száll be az üzletbe. Volt olyan, aki rendelkezett ennyi pénzzel, támogatta az ötletet, és mára dúsgazdag lett.