Küszöbön áll a brexit. Az Egyesült Királyság kiválása az Európai Unióból azonban korántsem biztos, legalábbis a dátumot illetően. A vállalkozásoknak minden eshetőségre fel kell készülniük úgy, hogy – a szakértők szerint - a szigetország kiválásának semmi előkészítettsége nem volt. Ebben a gazdasági klímában igyekezett az eligazodást segíteni a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Dr. Edelényi András, a köztesület elnökségi tagja a brexit kihívásai kapcsán az Egyesült Királyság birodalmi múltjáról, sajátos földrajzi elhelyezkedéséről, külkapcsolati viszonyairól szólt. Az előtárgyalások érzékeny pontjaként emelte ki a brit befizetési kötelezettségeket, valamint az ott letelepedett és munkát vállaló uniós polgárok helyzetét.
A brexit-alternatívák hatásairól és a szállítmányozás jövőjéről két előadást hallgathattak meg az érdeklődő vállalkozások Nietsch Tamástól, a Flextronics senior menedzserétől, az MKIK ICC Magyar Tagozat Vám- és kereskedelemtámogatási (VKT) munkacsoport vezetőjétől, illetve Nagy Ádámtól, a Eurogate Logisztikai Kft. ügyvezetőjétől.
Ahogyan elhangzott: a kereskedelmi megállapodás megtételéig nyitott végű a kilépési megállapodás. A brexitnek egyik verziója az, hogy megtörténik a megállapodás nélküli kilépés az unióból március 29-én. A másik pedig a halasztott határidejű kiválás. Ebben az esetben az Egyesült Királyság az EU vámunió és egységes piac része marad, amíg egy kereskedelmi egyezményt nem kötnek, és az ír, észak-ír határ problémát nem rendezik. Az előadások figyelmeztettek arra, hogy a brexit után a vámkezelések száma ötször nagyobb lesz. Kaotikus helyzet alakulhat ki. Számítani lehet a forgalmi dugókra, arra, hogy két nappal több lesz a fuvarozási idő (közben a friss áru adott esetben hulladékká minősül), az egy szállítmányra eső költség kétszer 30-50 EUR/GBP összeggel megnő. A hazai vállalkozások felkészülése a brexitre még most sem késő – hangzott el az előadáson.