Az Innovációs és Technológiai Minisztérium létrehozta az Ágazati Készségtanácsok (ÁKT) rendszerét és a Szakképzési Innovációs Tanácsot (SZIT). A vállalatok képviselőiből álló ágazati készségtanácsok folyamatosan figyelemmel kísérik saját területükön a szakképzési szerkezet fejlesztését, a gazdasági, munkaerőpiaci és technikai-technológiai folyamatokat. Ennek alapján tesznek javaslatot az iskolai rendszerű szakképzés rendszerének, a szakképesítéseknek és azok szakmai tartalmának korszerűsítésére, a rövid- és középtávú képzésfejlesztés irányaira.
A korszerű szakmai kompetenciák elsajátításához fontos mérföldkő a 174 szakmához tartozó Képzési és Kimeneti Követelményeinek új szemléletű meghatározása. Az anyagokat az ágazatért felelős minisztériumok és az Ágazati Készségtanácsok (ÁKT) munkájában részt vevő gazdasági szereplők is véleményezték, így a követelmények szakmailag megalapozottak, korszerűek és a gazdaság igényeit tükrözik.
Ezen a felületen, folyamatosan bővülő közzététellel találhatók meg a Képzési és Kimeneti Követelmények ágazati bontásban.
A Szakképzés 4.0 stratégiára épülő együttműködés eredményeként alakult ki a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény (Szkt.) és a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020 (II. 7.) Korm. rendelet (Szkr.)
Az Szkt. 11. § (1) bekezdése szerint:
„a szakmákhoz – az ellenőrzési, a mérési és az értékelési rendszer kialakítását és működését biztosító, a szakképzésben kötelezően alkalmazandó – képzési és kimeneti követelményeket kell előírni. A képzési és kimeneti követelményekben – részszakmaként – meghatározható a szakmának olyan önállóan elkülöníthető része, amely legalább egy munkakör betöltéséhez szükséges kompetenciák megszerzését teszi lehetővé. Ha a törvény eltérően nem rendelkezik, a szakmára vonatkozóan meghatározott rendelkezéseket a részszakmára is alkalmazni kell.”
Az Szkt. (2) bekezdése szerint:
„a képzési és kimeneti követelményeket – a Kormány adott ágazatért felelős tagjának egyetértésével – a szakképzésért felelős miniszter hivatalos kiadványként az általa vezetett minisztérium honlapján (a továbbiakban: honlap) teszi közzé.”
A Képzési és Kimeneti Követelmények tartalmát a szakképzés rendszerének átalakításához kapcsolódóan az Szkr. 12. §-a tartalmazza. Az Szkr. 13. § alapján a programtantervet a ezek alapján kell kidolgozni. A Képzési és Kimeneti Követelmények a Tanulási Eredmény Alapú kimeneti követelményeket jól ismerő szakértők támogatása mellett készültek el.
A Képzési és Kimeneti Követelmények az alábbiak szerint épülnek fel:
– A szakma munkaterületének leírása
– A szakma képesség deszkriptorainak megfogalmazása;
– Az ágazati alapoktatás munkaterületének leírása
– Az ágazati alapoktatás tanulási eredményeinek megfogalmazása;
– Az ágazati alapoktatás vizsgakövetelményeinek megfogalmazása;
– Az ágazati alapoktatás, alapvizsga tárgyi feltételeinek definiálása;
– A szakma teljes tanulási eredményeinek kidolgozása;
– A szakmairányok teljes tanulási eredményeinek kidolgozása:
1. A szakmairányok közös követelményeinek meghatározása;
2. A szakmairányok speciális követelményeinek meghatározása;
– A szakma/szakmairány szakmai vizsga követelményeinek meghatározása;
– A szakmai vizsgához szükséges humán és tárgyi feltételek meghatározása;
– A részszakmák követelményeinek meghatározása.
A kimeneti követelmények tartalma, vizsgaleírása biztos alapot ad mind a szakképző intézménynek, mind a duális képzésben résztvevő gazdálkodó szervezeteknek, ahhoz, hogy saját szakmai programját képzési programját átgondolja és kidolgozza.
Forrás: szakkepzes.ikk.hu