A kapcsolatépítés mellett az aktuális trendek és a kkv-k számára releváns információk köré épül az évente megrendezésre kerülő Kkv Konferencia. Az idei, június 17-i rendezvényt a kamara szervezése mellett a Düsseldorfi Tőzsde, az NRW.BANK, Sparkasse és a „Die Zeit” kiadója is szponzorálta.

Az előadók között szerepelt Ulf C. Reichardt a Kölni Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezetője; Prof. Dr. Klemens Skibicki a Convidera GmbH alapító tagja, a Német Kommunikációs Intézet tudományos igazgatója, a Cologne Business Scool professzora és egyben a Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium digitális gazdasági tanácsadó testületének tagja.

A 2015-ös konferencia a kkv-k számára jelenleg legrelevánsabb és ugyanakkor legnagyobb potenciált rejtő trendként a digitális forradalom, ill. technológa és a hálózatosodás egyre nagyobb fokú térnyerését tekinti.

A kamara felmérése szerint viszont a német kkv-k csupán 70%-a ismerte fel azt, hogy mit is jelent a fenti folyamat számára, túlságosan erős az ipar és termékorientáltság. Pedig „Kísértet járja be Európát” – a korszellem ugyanakkor már nem az iparosodás vagy városiasodás jegyében zajló változásokat indikál. A „Digitális (R)evolúció” új kihívások elé állítja mind a politika, mind pedig a vállalati management döntéshozóit. A német látásmód szűk, Skibicki meglátása szerint túlságosan mérnök-, termék- és technológiaorientált, melyet az M2M gépek közötti kommunikáció és gyártástechnológiák, smart koncepciók dominálnak.

A digitális transzformáció ugyanakkor a kkv-k számára is legalább ennyire fontos eleme a social media és a mobil web, azaz a mobil internet lehetősége.

Faktum: a digitális adatok 90%-a az elmúlt 2 év során keletkezett, egy 2013-as német felmérés szerint a 35 éven aluliak heti átlag 50 órát töltenek a net-en, 1,4 milliárd facebook, 364 millió LinkedIn regisztrált tag van. Az átlagos életkor Németországban 46,1, USA-ban 37,6 és pl. Törökországban pedig 29,6 év. A „digitális szakadék” viszonylag nagy pillanatnyilag az egyes korosztályok között, így az USA-ban vagy akár a Törökországban nagyobb mértékű az internethasználat. Ugyanakkor a jövőben ezen különbségek folyamatosan eltűnnek, a köv. generációk hétköznapjának természetes részévé válik a digit. világ. Németországban ma már több, mint 1 milló munkavállaló dolgozik a digitális gazdaságban, számuk magasabb mint az autóiparban dolgozóké.

Milyen kihívást és ugyanakkor potenciált jelent mindez egy kkv számára:

  • Újabb üzlei ötletek válnak realizálhatóvá az új technikai és kommunikációs lehetőségek nyomán. Az un. „share economy” jegyében csökken a tulajdon jelentősége, egy-egy termék helyett az általa nyújtott szolgáltatás kerül előtérbe. Példának okáért nem egy gépkocsi birtoklása, hanem a minél gyorsabban, komfortosabban, olcsóbban való közlekedés lehetősége a releváns. Ennek megfelelően kerülnek üzleti modellek, mint például My Taxi (https://de.mytaxi.com/index.html), Uber (https://www.uber.com/) Blablacar (https://www.blablacar.de/) vagy a magyar startup BeeRides (https://beerides.com/). Ázsiában már nem csupán a személyszállítás, hanem a logisztika és szállítmányozás terén is születnek hasonló jellegű iniciatívák.
  • Az új kommunikációs modell és paradigmaváltás újabb marketing koncepciókat tesz szükségessé.  Az egykori tömegkommunikáció, reklámkampányok egyirányú üzenete helyett az interaktív dialóg dominál. Az ügyfelek által leadott „like”, azaz termékértékelés a közvetlen visszajelzést, ill. nagyobb fokú transzparenciát eredményez. Felmérések szerint ugyanakkor ezen C2C értékelések elsődlegessé váltak a fogyasztói döntés vonatkozásában, ezt követő faktor a márka weblapja és a médiákban való szereplés. Ennek megfelelően válik egyre fontosabbá a social média figyelése, ezen adatok gyűjtése, analizálása a kkv-k számára is valamint az, hogy megfelelő stratégiák kialakításával, hogyan tudják pozitívan befolyásolni az ismertséget és a termékeiről kialakított képet. Ez utóbbi terén nyújt pl. tanácsadást a Convidera http://www.convidera.com/
  • Végül, de nem utolsó sorban a hálózatosodás és internet új üzleti lehetőségeket tár fel akár az exportbővítés terén is a kkv-k számára. A távolságok áthidalása a „www”-ben nem jelent problémát, így a mefelelő fórumok effektív igénybevétele újabb értékesítési potenciálokat rejt – különösen a távolabbi területeket célzó export vonatkozásában.

A Világbank felmérése szerint az elmúlt 10 év német exportnövekedésének 25%-a vezethető vissza az internetes üzletre, a következő 10 év esetében már 50% a prognózis.  A fogyasztók 81%-a informálódik egy-egy termékről a neten, 66%-a vásárol is itt. A B2B kapcsolatok 57% alakul ki az interneten.

A digitális exportgazdaság új portáljaként mutatkozott be a rendezvény keretében az újonnan alapított un. „weltweitwachsen” (világszerte növekedni) Google portál:

https://www.weltweitwachsen.de/

Többek között a német kamarák, Commerzbank is támogatják a rendszert és ingyenes tanfolyamokat nyújtanak az online business lehetőségeinek jobb megismerésére.  Megj.: ősszel az esseni kamarában is lesz ilyen tanfolyam.

Felhívjuk a figyelmet a legjobb értékesítési potenciálokkal rendelkező piacok felderítését szolgáló felületre:

https://www.weltweitwachsen.de/absatzmaerkte/neue-absatzmaerkte-im-ausland-finden

Itt az adott termékkategória megnevezésével a rendszer kidobja az ennek megfelelő Google statisztikát – hol, milyen gyakran kerestek rá az adott termékre.

Mindemellett az ide beregisztráló cégek számára online termékmarketingre is lehetőség van.

A FK munkatársa által látogatott a „2015 Latin-Amerika éve” előadást a Santander Bank frankfurti corporate & business banking részlegének vezetője, Klaus Hübner tartotta. A Santander a Latin-Amerika legjelentősebb bankjának számít.

Összefoglalva:

  • A térség heterogén jelleget mutat, Mexikó rendelkezik viszonylag erős gazdasággal. Rövidtávon volatil jellegű a gazdaság, hosszútávon pozitív tendencia figyelhető meg: csökkenő infláció és munkanélküliség. Európához képest jóval alacsonyabb az átlagéletkor.
  • Jelentős az autóipar és az autóipari és beszállítói FDI német cégek részéről is: Audi, BMW, VW stb. ruház be itt. Itt jó lehetőségek állnak fenn kkv beszállítók számára.
  • Erős Ázsia, ill. Kína befolyása és a gazdaság olajárfüggősége.
  • Hiányosságok a képzés, szakképzés és infrastruktúra terén. Ugyanakkor erős szubvenciók és adókedvezmények FDI esetén.
  • Mindenképpen ajánlott a helyi tanácsadók, kereskedelmi közvetitők igénybe vétele, viszonylag rossz a fizetési morál és nem elhanyagolható a korrupció.

Ez utóbbiak tükrében is fontos a magyarországi FDI alternatíva Latin-Amerikával szembeni előnyeinek kiemelése a német cégek számára.

Forrás: MKIK

Rendezvénynaptár

Május 2024
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kamarai Videók

Csaladbarat hely vedjegy szolgaltato hely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

Csaladbarat hely vedjegy munkahely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

logo

Közösségi Gazdaság- és Társadalomfejlesztési Központ - logó

Kiemelt partnerek

Pályázati tanácsadók

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - logó

MVP logo GINOP2

MVP logo GINOP2