Békéltető Testületi tájékoztató és beszámoló

2018. április 18-ra a Bács-Kiskun Megyei Békéltető Testület elnöke, Dr. Horváth Zsuzsanna összehívta a testület tagjait egy szakmai tájékoztatóra és ennek keretén belül megvitatták a testület 2017. évi szakmai beszámolóját.

Az elnökasszony elmondta, hogy az elmúlt évben az előző évhez képest megduplázódott azon ügyek száma, amelyeknél a felek vitás ügyükben egyezségre jutottak. Gyakorlatilag minden negyedik ügyet egyezséggel sikerült lezárni az adott ügyekben eljáró tanácsoknak. A testülethez beérkezett ügyek közel 70 %-át érdemi döntések meghozatalával sikerült lezárni. Ezt követően Karádi János elnökhelyettes tájékoztatta a testületi tagokat a beszámolóhoz kapcsolódó konkrét számadatokról. Elmondta, hogy az elmúlt évben lezárt ügyek 47 %-a termékekhez, míg 53 % a szolgáltatásokhoz kapcsolódott. Előző évben lezárt ügyek 60 % - nál különféle termékkel voltak problémai a fogyasztóknak. A szolgáltatási területhez kapcsolódó ügyeknél kiemelte, hogy az építőipari kivitelezésekkel kapcsolatos vitás ügyek száma az előző évhez képest 30 % - al emelkedett. Részletesen kitért az építőipari kivitelezéses ügyekben szerzett tapasztalatokra, ilyen irányú megbízásokat egyes fogyasztók igen "lazán" kezelték. Így, több esetben hiányzottak a mesteremberektől - vállalkozásoktól - a munkálatok megkezdése előtt adott árajánlatok, vállalkozói szerződések, a vállalkozók által kért és a fogyasztók által átadott előlegek átvételéről szóló bizonylatok, a beépítésre került anyagokról a számlák, az elvégzett munkálatokról végszámlák, stb. A munkálatok befejezése után célszerű a megrendelt és befejezett munkálatok átvétele a fogyasztó vagy megbízottja részéről, úgy mennyiségileg, mint minőségileg. Ha az átvétel során megállapításra kerül, hogy a vállalt munkálatokból valami nem került elvégzésre, vagy minőségi kifogások merülnek fel, akkor azokról egy jegyzőkönyvet (hibajegyzék) kell felvenni és részletesen felvezetni a megállapításokat. A mesterember - vállalkozás - köteles a jótállás keretén belül a megállapított hibákat kijavítani és a kijavítás határidejét is célszerű a jegyzőkönyvben rögzíteni. Tudja, hogy a fogyasztóknak egyre nehezebb mesterembereket találni lakóépületük, lakásuk felújításához, de a kiválasztásuk előtt célszerű egyéni vállalkozóktól elkérni az adószámukat és az ingyenesen elérhető "Egyéni vállalkozók nyilvántartása" weboldalon tájékozódni az előéletükről. Társas vállalkozások esetében szintén az adószám vagy a cégjegyzékszám alapján a megfelelő információk beszerezhetők az "Ingyenes Céginformáció" weboldalon. Sok kellemetlenségtől kímélhetik meg magukat a fogyasztók, ha megrendeléseiknél körültekintően járnak el. Több esetben a fogyasztók és a mesteremberek között szóbeli megállapodással intézik el a megrendelést, szóban megállapodnak az elvégzendő munkálatokról és azok kivitelezési költségeiről. Ha vita támad közöttük a megrendelt és elvégzett vagy el nem végzett munkák tekintetében és egymás között nem tudják rendezni a vitájukat, ebben az esetben is fordulhatnak a fogyasztók a testülethez, a tapasztalataink alapján azt mondhatjuk, hogy az ügynek abban azt esetben van pozitív kimenetele, ha az eljáró tanács közreműködésével sikerül megállapodniuk a feleknek. Végezetül megemlítette egy érdekes építőipari kivitelezéssel kapcsolatos ügyet. A fogyasztó családi házának a felújítását tervezte és lakásán találkozott az illetékes mesterrel, akivel szóban állapodtak meg az általa kért munkálatok elvégzéséről. Többször is kérte, hogy adjon az illető írásban is egy árajánlatot, így kénytelen volt saját maga szinte "titokban" feljegyezni, miben is állapodtak meg. Úgy tudta, hogy az illető egy általa ismert vállalkozás munkatársa, így szóban megrendelte az elvégzendő munkálatokat, majd a munkavégzés során vita támadt közöttük és a testülethez fordult a fogyasztó. A meghallgatás során kiderült, hogy valóban az illető a vállalkozás munkatársa volt, de nem a vállalkozás képviseletében járt el, hanem mint magánszemély fogadta el a megrendelést, így az ügyben eljáró tanácsnak a vállalkozással szemben indított eljárást meg kellett szüntetni.

 

Rendezvénynaptár

Április 2024
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kamarai Videók

Csaladbarat hely vedjegy szolgaltato hely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

Csaladbarat hely vedjegy munkahely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

logo

Közösségi Gazdaság- és Társadalomfejlesztési Központ - logó

Kiemelt partnerek

Pályázati tanácsadók

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - logó

MVP logo GINOP2

MVP logo GINOP2