A kereskedelmi láncok jó lehetőséget látnak a duális képzésben, az MTI-t tájékoztató társaságok tapasztalatai szerint ez segíthet a megfelelően képzett dolgozók alkalmazásában, illetve a munkaerőhiány csökkentésében. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara adatai szerint a 2016/2017-es tanévben 53 ezer tanuló vett részt a duális képzésben, a legtöbben a vendéglátóiparban, a gépiparban és a kereskedelemben, ez utóbbi ágazatban 5245 tanulószerződést kötöttek.   

 A Tesco részt vesz a duális képzésben, csaknem száz iskolával tart kapcsolatot, átlagosan havonta 400 diák végzi szakmai gyakorlatát öt különböző szakmában a társaság magyarországi áruházaiban - közölte a Tesco-Globál Áruházak Zrt. az MTI megkeresésére, kiemelve, hogy a vállalat Magyarország egyik legnagyobb gyakorlati képzőhelye. A gyakorlati idő hossza eltérően alakul szakmánként, illetve attól függően, milyen szerződéssel van a cégnél a tanuló. Összefüggő nyári szakmai gyakorlat esetén 2-4 hét, tanulószerződés esetén 2-3 év, a teljes szakmai képzés időszaka az időtartam. A Tesco-nál folyamatosan vannak nyitott pozíciók országszerte. A nagyobb nehézséget a szakképzett munkaerő - például eladó, pék, targoncás - felvétele jelenti, földrajzilag pedig különösen Nyugat- és Közép-Magyarországon okoz gondot munkaerőt találni. Ha egy áruházban van szabad állás, felajánlhatja azoknak a tanulóknak, akik a képzés befejezése után sikeres vizsgát tettek - közölték.

A Praktiker Kft. tájékoztatása szerint a júniusban befejeződött tanévben 250 tanuló választotta a barkácsláncot szakmai gyakorlati helyként. A Praktikernek 20 áruháza van Magyarországon, több mint 1400 embernek ad munkát, így a munkavállalók létszámához viszonyítva 17-18 százalékos a diákok aránya. A vállalat 11 fővárosi és 20 vidéki iskolával áll kapcsolatban, az intézmények tanulóit az ország valamennyi Praktiker áruházában tudják fogadni gyakorlatra. Tanulószerződéssel 110-en, együttműködési megállapodással pedig 140-en töltik gyakorlatukat a cégnél. A barkácslánc a tanulószerződéseket 1-2 évre köti, ebben az esetben a diákok évfolyamtól és képzéstől függően átlagban havi 5-10 napot töltenek az áruházakban. Az együttműködési megállapodások általában a nyári egybefüggő gyakorlatra szólnak, amelynek időtartama 15-20 nap az iskolai évfolyamtól függően - közölték. A 2014-2015-ös tanévben még nem volt diák szakmai gyakorlaton a barkácsláncnál, egy évvel később 72-en voltak, ezután nőtt 250-re a létszám, és a tervek szerint a közeljövőben újabb 50-nel emelkedhet a gyakorlati képzésben részt vevők száma. A Praktiker hangsúlyozta: célja, hogy a gyakorlati idejüket náluk töltő fiatalok közül minél többen dolgozzanak a társaságnál. Az elmúlt években 44 egykori tanuló kapott munkalehetőséget a cégnél.  

A Lidl Magyarország az MTI kérdésére közölte: folyamatban van a kapcsolatok kialakítása, a vállalat az idei évben kezdi el a duális szakképzést. Korábban pozitív tapasztalataik voltak a képzési formával kapcsolatban, ezért döntött az együttműködések újraindítása mellett. A bolti eladó, az élelmiszer és vegyiáru eladó, a kereskedelmi technikus, valamint a logisztikai ügyintéző a leginkább jellemző szakmák, amelyeknél a Lidl a megfelelő képzést tudja biztosítani a diákoknak. Kiemelték, hogy a Lidl Magyarországnak szakmai megállapodása van három egyetemmel, ennek keretében a hallgatókat különféle szakterületeken fogja alkalmazni. A Lidl saját főiskoláján is lehetőséget biztosít a diákoknak, akik három évig nemzetközi duális képzés keretében folytatnak tanulmányokat Németországban. A nemzetközi program sikeres, sok magyar diák is tanul és dolgozik Németországban. A képzés után a résztvevők visszatérnek Magyarországra és a Lidl hazai szakembereiként kezdenek dolgozni - hívta fel a figyelmet az áruházlánc. A társaság közölte: egyes régiókban nehezebb munkatársakat találni, jellemzően ilyen az osztrák határhoz közel eső terület. A balatoni szezon idején szintén jellemző, hogy a vállalat nagyobb létszámban veszi igénybe a diákok munkáját. Hozzátették, jónéhány példa van arra, hogy az áruházláncnál dolgozó diákok később munkavállalóként csatlakoznak a céghez, erre különösen nagy figyelmet fordít a Lidl. A tájékoztatás szerint az áruházlánc folyamatosan biztosít továbbképzési és fejlődési lehetőséget a céghez kerülő diákoknak, gyakornokoknak, pályakezdőknek.


Forrás: MTI

Rendezvénynaptár

Szeptember 2017
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Kamarai Videók

Legolvasottabbak

Új Széchenyi terv - banner

Intelligent Energy EU - logó

tamop234

Kiemelt partnerek

Pályázati tanácsadók

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - logó

Közösségi Gazdaság- és Társadalomfejlesztési Központ - logó

Közösségi Gazdaság- és Társadalomfejlesztési Központ - logó