A Tolnai Népújság érdekes témakörben kereste meg a fogyasztóvédelmi hatóság szóvivőjét, ugyanis egyre több alkalommal merül fel a kereskedelmi gyakorlatban a "kipróbálási garancia" fogalma, legyen szó akár egy autósiskoláról, vagy mobiltelefon-vásárlásról. Az újságíró kérdése a szóvivő felé elsősorban az volt, hogy ez fogyasztóvédelmi szempontból egy létező kategória, vagy a vállalkozás magától is adhat ilyen kedvezményt.
Dr. Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője arra hívta fel a figyelmet, hogy a „kipróbálási garancia”, mint fogyasztói jog nem létezik, jogi értelemben azonban egyoldalú kötelezettségvállalásnak minősül, amely a kereskedőt köti.
Egyoldalú kötelezettségvállalás esetén annak feltételeit a vállalkozás egyedileg határozhatja meg, feltéve, hogy az a fogyasztó egyéb, a vásárlásból eredő jogait nem sérti. A „kipróbálási garancia” lényegét tekintve az elállási joghoz hasonlítható, melyet üzleten kívüli értékesítés során a jogszabály biztosít a fogyasztónak.
Az elállási jog azt jelenti, hogy például az interneten, vagy termékbemutatón megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk, és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését.
Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére. Az elállási jog érvényesítésének nem feltétele, hogy a termék hibás legyen, elegendő az is, ha például nem tetszik, vagy nem megfelelő méretű.
Üzletben történő vásárlás esetén főszabály szerint nem köteles elállást biztosítani a kereskedő, csupán a minőségileg hibás termékkel kapcsolatos fogyasztói igényeket kell, hogy intézze.
A szóvivő végül felhívta a figyelmet arra is, hogy nincs akadálya azonban annak, hogy jogszabályi kötelezettség hiányában is biztosítsa a vállalkozás a vásárlónak azt a lehetőséget, hogy a kipróbálást követően – minőségi hiba nélkül is – visszavihessék a terméket.
Forrás: nfh.hu