Figyelmébe ajánljuk az IT business az Elektromos autók, drónok, akkumulátorok című hírét.
A cikkben leírtak szerint az elektromos és önvezető járművek az akkumulátortechnológiával kombinálva, a következő másfél évtized egyik legkomolyabb növekedése elé néző iparági szegmensei leszek, még ha most nehézségekkel is küzdenek a szereplők.
2023-ban a világon eladott személyautók 18 százaléka már elektromos volt. 2010-től 2019-ig a tisztán elektromos autók átlagos hatótávja 130 kilométerről 340 kilométerre nőtt, áruk pedig 55 ezer dollárról 37 ezer dollárra csökkent.
A mostani, az inflációhoz és az állami támogatások csökkenéséhez köthető piaci lassulás ellenére a szakértők bíznak abban, hogy a korábbi becsléseik helytállók maradnak. Miközben a személyautók globális eladásai várhatóan csak kismértékben nőnek (a 2023-as 74 millióról 79 millióra 2030-ig), ugyanezen időszak alatt az elektromos járművek értékesítése a 3-4-szeresére emelkedhet.
2030-ra az elektromos személyautók aránya az újonnan eladott autók között 40-59 százalékra emelkedhet, 2040-re pedig 82-96 százalék lehet az arány.
Felmérések szerint a fogyasztók mintegy fele környezetvédelmi megfontolásokból vásárol elektromos autót, a világ számos országában pedig több ezer dollárra rúgó kedvezményekkel ösztönzik a vásárlásokat.
Mostanra az elektromos autók teljes élettartamra jutó tulajdonlási költsége nagyjából egy szinten van egy hagyományos autóéval (bár ez nagymértékben függ a járműtől, az országtól és a vásárlási kedvezményektől), a vevők többsége mégis inkább a vételárat nézi, abban pedig az elektromos járművek kimondottan rosszabbul teljesítenek.
A mobilitás fejlődésének egyik érdekes leágazása lehet a robottaxik, robotbuszok terjedése: ezek olyan önvezető járművek, amelyek a közösségi közlekedést szolgálják, akár fix útvonalon közlekedve, akár szabadon mozogva.