Több reklámban, hirdetésben hallani: "vásárolj nyugodtan, ha nem vagy elégedett, visszakapod a vételárat".  De mi is pontosan a pénzvisszafizetési garancia? A Pénzcentrum a témában a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH) kérdezte.

"Ha nem vagy elégedett a vásárolt termékkel, akkor visszakaphatod a pénzed" - hangzik el számos hirdetésben. A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint a nagyobb áruházakra jellemző, hogy ilyen jellegű 30, 60 vagy esetleg 90 napos pénzvisszafizetési garanciát vállalnak az árucikkeikre, ezzel biztosítva azt, hogy később esetleg meggondoljuk magunkat.

Érdemes tudnunk, hogy a hatályos jogszabályok szerint, olyan esetekben, amikor egy adott terméknek nincsen hiányossága és rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedőnek, nem kötelessége visszafizetni a termék árát csak azért, mert a vevő meggondolta magát,  nem tetszik esetleg a termék színe vagy nem jó a mérete.

Egyedül az interneten történt vásárlásokat, az árubemutatón eladott árucikkeket, valamint az üdülési jogok megvételét tekinthetjük kivételnek, ezek esetében még 14 napon belül meggondolhatjuk magunkat.

A kereskedő dönt

Ettől függetlenül a kereskedő dönthet úgy, hogy önként pénzvisszafizetési lehetőséget biztosít. Ebben az esetben a vállalkozás határozza meg, hogy mennyi ideig vállalja a pénzvisszafizetést, és azt is, hogy milyen termékekre. A cég határozza meg szintén, hogy mik az érvényesítésnek a pontos feltételei. Fontos tudnunk, amennyiben a vállalkozás ilyen pénzvisszafizetési garanciát vállal, akkor azt az általa megadott feltételek szerint köteles teljesíteni.

Amennyiben nem így jár el, a vásárló beadvánnyal fordulhat az illetékes kormányhivatalhoz, amely egy eljárásban vizsgálhatja, hogy a vállalkozás magatartása megvalósított-e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot. - válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére Kiss Anita az NFH szóvivője.

Mik lehetnek a visszafizetés feltételei?

Mivel a kereskedő nem köteles megtéríteni a vételárat, ha a termék nem hibás, ezért a feltételeket is a kereskedő szabja meg. Ezért, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy szükségünk lesz a megvásárolt termékre, akkor mindenképpen kérdezzünk rá a pénzvisszafizetés feltétételeire. Ilyen feltétel lehet például:

  • Bontatlan csomagolás
  • Kipróbálás szintű használat
  • Akciós termékek kivételként való meghatározása

Az IKEA-ban például 365 napon belül visszakaphatjuk a nem használt és eredeti bontatlan csomagolásban lévő termék árát, ha megvan a vásárlásról a nyugtánk. Abban az esetben, ha már kibontottuk vagy összeszereltük a termékünket, de az sérülésmentes akkor 30 százalékot levonnak a vételárból. De az áruház fenntartja magának a jogot, hogy elutasítsa a visszavásárlást, sőt akadnak olyan termékek is, amelyekre ez egyáltalán nem vonatkozik.

Az OBI-ban 60 napon belül veszik vissza az ép és eredeti csomagolásban lévő termékeket a vásárlást igazoló eredeti bizonylat ellenében. Ez azonban például nem érvényes a növényekre, méretre vágott faárukra, textilanyagokra, értékcsökkentett termékekre, egyedi megrendelésekre.

Az Aldi-nál pedig azt ígérik, hogy amennyiben bármelyik náluk vásárolt élelmiszerrel nem vagyunk elégedettek, akkor visszavihetjük és visszakapjuk a pénzünket.

Tényleg működik?

Az NFH tapasztalatai szerint, ha egy áruház biztosít pénzvisszafizetési garanciát, akkor jellemzően teljesíti is azt a megadott feltételek szerint. Évente csupán néhány panasz érkezik ezzel kapcsolatban. Sok esetben ugyanis csak félreértésről van szó, például: A fogyasztók úgy vélik, hogy valamennyi cikkre vonatkozik az ilyen "garancia", ha meggondolják magukat, illetve akkor is él esetleg, ha a termék csomagolását felbontották és akár huzamosabb ideig is használták azt.- tette hozzá Kiss Anita.

Mit kell tennünk, ha mégsem kapjuk vissza pénzünket?

Ha a mi esetünkben is járna a pénzvisszafizetési garancia, de mégsem kapjuk vissza pénzünket, akkor a fogyasztóvédelmi hatóság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt járhat el. Fordulhatunk a bírósághoz vagy kérhetjük a békéltető testület közreműködését, amely segíthet a vitás ügy rendezésében.

Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság