Tájékoztatás a 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet EPR-díj értelmezésével kapcsolatban

Az MKIK-hoz módosítási javaslat érkezett egy magyar tulajdonú gumiabroncsokkal foglalkozó cégtől a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelethez körforgásos termékekkel, illetve az újrafutózott gumiabroncsok forgalomba hozatalával kapcsolatban.


Az MKIK levélben fordult a Nemzetgazdasági és az Energiaügyi Minisztériumhoz. Megkeresésünkre az Energiaügyi Minisztérium az alábbiakról tájékoztatott:

  • Amennyiben a körforgásos termék külföldre kerül kiszállításra és ezért nem kerül sor a termék belföldi forgalomba hozatalára, úgy nem keletkezik a külföldre szállított körforgásos termék mennyisége után kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség.
  • A 80/2023. Korm. rendelet 22.§-a lehetőséget biztosít arra, hogy nem kell a kiterjesztett gyártói felelősségi díjat megfizetni, amennyiben a fizetésre kötelezett gyártó vevője nyilatkozik arról, hogy a megvásárolt körforgásos termék legalább hatvan százaléka önállóan vagy más termék alkotórészeként, tartozékaként igazoltan külföldre kiszállításra kerül. A termék külföldre történő kiszállítása szállítólevéllel vagy fuvarokmánnyal igazolható. A terméket igazoltan 365 napon belül kell külföldre kiszállítani.
  • A körforgásos termék tulajdonjogának az adó- vagy termékdíj raktárba való betárolás keretében, valamint az adó- vagy termékdíj raktáron belüli átruházása nem minősül forgalomba hozatalnak a 80/2023. Korm. rendelet 16.§ (4) bekezdés ab) és ac) pontja szerint.
  • A 80/2023. Korm. rendelet 16.§ (4) bekezdésének d) pontja szerint nem minősül forgalomba hozatalnak a körforgásos termékek tulajdonjogának belföldön gazdasági céllal letelepedett, vagy belföldön nyilvántartásba vett gazdálkodó szervezet részére történő átruházása, ha a körforgásos termék külföldi rendeltetési helyre fuvarozásra vagy küldeményként történő feladásra került, és igazolt módon külföldre kiszállításra került.
  • A belföldön már egyszer elsőként belföldi forgalomba hozott gumiabroncs újrafutózása után a karkasz második vagy többszöri belföldi forgalomba hozatala valósul meg, ezért annak tömegére vonatkozóan nem keletkezik kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettség.
  • A külföldről beszerzett használt gumiabroncs újrafutózása során létrejött gumiabroncs első belföldi forgalomba hozatalával azonban EPR díjfizetési kötelezettség keletkezik a gumiabroncs teljes tömege után, mivel az újrafutózott gumiabroncs értékesítése esetén a teljes gumiabroncs tekintetében az első belföldi forgalomba hozatal valósul meg.