Miért érdemes az Európai Unió egyik legfejlettebb gazdasága felé nyitni? Aki erre készül, annak milyen szempontokat kell figyelembe vennie? Egyebek között ezeket a kérdésekre is választ kaptak azok az érdeklődők, akik részt vettek a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara „Miért éppen Svédország” című webináriumán. A kamara Rusz Boglárka stockholmi külgazdasági attaséval kezdődött együttműködésük keretében a magyar-svéd gazdasági és vállalati kapcsolatok további fejlesztése, előmozdítása érdekében tartotta meg a rendezvényt február 16-án.
Az ismertetőket Böddi Márta, a Magyarországi Svéd Kereskedelmi és Iparkamara igazgatója kezdte. Őt követte Pataki Michael, a kecskeméti székhelyű Airvent Zrt. alelnöke, vezérigazgató-helyettese. Végül a sort Magyarország Nagykövetsége Stockholm külgazdasági attaséja, Rusz Boglárka zárta.
Böddi Márta arra hívta fel a figyelmet, hogy egy kapcsolat kiépítése előtt meg kell ismerkedni a svédek értékrendszerével, világával, amelyben el kívánjuk magunkat helyezni. Az északi népnél a fontos értékek közé tartozik az innováció, amely a fenntartható fejlődés egyik motorja. Az egyenlőség a nők és a férfiak között meghatározó szempontot jelent. A társadalmi felelősségvállalás a nagyobb cégek esetében megtalálható az adott vállalkozás honlapján. A skandináv társadalom létének szinte kovásza maga a bizalom. Ez azonban nem keverendő össze a barátsággal. A helyiek elvárják mindenkitől a pontosságot, szigorúan gazdálkodnak az idővel. Ha valahol korrupciót látnak, akkor annak a partnernek hátat fordítanak.
Pataki Michael, az Airvent Zrt. alelnöke, vezérigazgató-helyettese is tartott egy rövid ismertetőt. A kecskeméti székhelyű vállalatot még édesapja alapította több mint három évtizede. A vállalkozás dán és svéd vállalatokkal működik sikeresen együtt. A svédekről kialakított benyomásai szerint a fontos értékek a hitelesség, a megbízhatóság, az optimizmus, az együttműködési hajlam, a nyitottság. Ezeket az értékeket képviseli a kecskeméti vállalkozás is.
Rusz Boglárka, a nagykövetség külgazdasági attaséja a piacra jutási lehetőségéről tájékoztatott, illetve gyakorlati tanácsokat is adott. Elmondta, hogy 2013-2021 között az importunk 724-810 millió euró között mozgott. A hazai export azonban 789 millió dollárról 1789 millióra nőtt, azaz több mint megduplázódott, vagyis a nálunk termelő cégek jó felvevő piaca Svédország. Szólt arról, hogy a svéd gépjármű ipar a teljes exportjuk 15 százalékát adja. Az új állások 60 százaléka IT intenzív munkahelyekhez kapcsolódik. Az idén ugyan magas az infláció, ez 8,9 százalék körül alakul majd. Olyan világszínvonalú óriások termelnek itt, mint az Ericsson, a Volvo, a Scania, az SKF, a Skanska, a Saab, vagy akár az Elektrolux. Megjegyezte, hogy a piac telített, ugyanakkor be lehet ide törni. Erős a verseny, magas minőségű, magas hozzáadott értékű termékekre van kereslet. A kapcsolatok kialakítását érdemes úgy kezdeni, hogy előbb egy kiállításon találkozunk az adott cég képviselőjével, majd később erre hivatkozva kell felvenni a kapcsolatot. Ez lehet például e-mail formájában. Ezt követően néhány nappal később az elektronikus levélre lehet hivatkozni, és akár telefonon, akár személyesen is megkereshető az ügyfél. Minden jelentős cégnek van angol nyelvű honlapja, de érdemesebb a svédet áttanulmányozni, mivel ott több az információ.
A tájékoztató végén a gazdasági attasé felajánlotta, hogy a nagykövetség segítséget nyújt a kapcsolatok kiépítésében.
Forrás: Gazdasági Ablak / Barta Zsolt