A Gazdasági Versenyhivatal (továbbiakban: GVH) kiemelten foglalkozott az elmúlt időszakban az olyan kereskedelmi gyakorlatokkal, amelyek a Covid körüli fokozott érdeklődésre építettek reklámkampányt. A vizsgálatok során a GVH precedens értékű határozatokat is hozott. Ezen határozatok közé tartozik „Co-Vit” néven forgalmazott étrend-kiegészítő termékkel kapcsolatos határozat. Az ügy sajátosságát az adja, hogy a terméket forgalmazó piaci szereplő explicit módon nem tett a GVH által kifogásolható, Covid-dal összefüggő állítást.
Ennek kapcsán fontos tudni, hogy a Hivatal a kereskedelmi gyakorlatok, reklámok ún. “összhatását” is vizsgálja, azaz a vizsgálat kiterjed a kereskedelmi gyakorlat „tartalmára, vizuális megjelenítésére, esetleges hanghatásaira stb.” is. A Co-Vit ügyében a GVH megállapította, hogy a termék forgalmazója „a vizsgált időszakban olyan kereskedelmi kommunikációt alkalmazott, amely összhatásában egyértelműen a koronavírussal hozza összefüggésbe a termékét”.
A GVH álláspontja szerint a Co-Vit termék név hangalakban hasonlít a Covid szóra, valamint a kampányban elhangzott „Vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra!” szlogen is abba az irányba mutat, hogy a termék a vírusfertőzés megelőzésben szerepet játszhat. A GVH a határozatában konzekvensen a Covid-fertőzés megelőzésére való képesség tudományos igazolásának hiányát rója fel a forgalmazónak.
A fenti esetből is kiderül, hogy Étrend-kiegészítő termékek forgalomba hozatalát megelőzően, valamint új kereskedelmi kommunikáció kialakításakor a versenyjogi megfelelés előzetes biztosítása a vállalkozásnak nem csak jogi kötelezettsége, hanem jól felfogott érdeke is.
A GVH határozatát IDE kattintva érheti el.