Telefonra érkezhetnek hamarosan a bolti vásárlások blokkjai

A közeljövőben megkezdheti működését az e-nyugta rendszere. A kifejezés egy adatbázist takar, amely minden magyar fogyasztónak személyre szabottan és hosszabb ideig gyűjti a különféle vásárlásairól kiállított nyugtáit, számláit, blokkjait, jótállási és garanciajegyeit. Az új szisztéma az online pénztárgéprendszer továbbfejlesztett verziója: ezen a ponton jöhetnek változások, kiszélesedhet a kasszát használók köre. Megtudtuk, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara támogatja a terveket.

E-nyugta – rövidesen ezzel a kifejezéssel is megismerkedhetnek a magyar a fogyasztók, s nem csak ők, hanem a gazdaság szereplői is.

De miről van szó? Az e-nyugta egy új állami szolgáltatás, amely akár már a közeljövőben elérhetővé válhat. Az e-nyugta lényegét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnöke világította meg érzékletesen a Világgazdaságnak adott tavaszi nyilatkozatában.

Vágujhelyi Ferenc akkor kifejtette: lényegében arról van szó, hogy a fogyasztók valamennyi bolti vásárlásáról készült nyugtája, bizonylata egyetlen digitális, személyre szabott gyűjtőhelyre kerül. Az így létrejövő és hosszabb időt átfogó adatbázist aztán a vásárló, és csak ő, bármikor bárhol megnézheti, és kereshet is benne. A rendszer életbe lépése után nem kell majd cetliket, blokkokat gyűjteni, és azokat elrakni, a nyugták mellett pedig a jótállási és a garanciajegyek online változatai is szerepelhetnek az adatbázisban, ráadásul hiteles formában. Az elnök hozzátette: "ezentúl senkit nem hajthat el egyetlen kereskedő sem a nyugta vagy a jótállási papír hiányára hivatkozva, ahogy az sem okozhat gondot, ha kifakul a nyomtatott vagy kézzel írt szöveg."

Vágujhelyi Ferenc szerint egy efféle állami regiszter növelné a vásárlók biztonságát, és lökést adna a hazai céges online ügyintézésnek.

A jogalkotás már hozzá is fogott a szabályok kialakításához, tavaly ősszel és idén tavasszal is születtek az e-nyugta kialakításához szükséges passzusok. A NAV – úgy tudjuk – a fejlesztőkkel, az érintett piaci szereplőkkel március óta folyamatosan egyeztet. Mindebből pedig arra lehet következtetni, hogy a rendszer hamarosan megkezdheti működését. A folyamat a gyakorlatban úgy nézne ki, hogy az új e-pénztárgépekből a nyugta adatai már nemcsak a NAV-hoz, hanem a vevőhöz – egy, a telefonjára letöltött alkalmazás segítségével – is azonnal eljutnak.

A fejlesztés előrehaladása láttán megkerestük a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökét, azt tudakolva: a testület miképpen viszonyul az új rendszerhez. „A kamara két szempontot hangoztat minden nagy horderejű fejlesztés, átalakítás előtt – kezdte lapunknak adott nyilatkozatát Parragh László. – Az egyik az egyenlő keretrendszer, vagyis az, hogy a piaci és jogszabályi feltételek egyformák legyenek” – mondta az elnök. Így az új szabályrendszer azokra a hazai vállalkozásokra is kiterjedne, amelyek most nem használnak online pénztárgépet. „Másrészt – folytatta – a kamara támogatja, hogy átláthatóbbá váljon a magyar gazdaság, ehhez pedig fel kell használni a digitalizációban rejlő lehetőségeket.” Az utóbbira példaként Parragh László egy kínai megoldást említett. Ott – leegyszerűsítve – a vevő telefonnal fizet a kereskedő telefonjára, a pénzmozgást tehát nem terhelik banki béklyók. „A pénzügyi megoldásainkat gyorsítani kell, máskülönben elzúg mellettünk a technológiai fejlődés, káraink pedig hatalmasak lesznek” – mondta az elnök. A kamara ezért támogatja az e-nyugta rendszerének bevezetését.


Forrás: vg.hu