A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megkezdi az ünnepek előtti ellenőrzéseket. A hatóság célja a karácsonyi vásárlások szabályszerű feltételeinek biztosítása, illetve a nem biztonságos termékek kiszűrése. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei év ellenőrzéseinek középpontjában a termékbiztonság, valamint a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme áll. A hatóság laboratóriumban vizsgálja többek között a karácsonyi fényfüzérek biztonságosságát illetve az üzletekben és a piacokon is végez ellenőrzéseket a veszélyes termékek kiszűrésére.

Az ellenőrzések elsősorban a széles fogyasztói tömegeket vonzó nagy áruházláncok üzleteire, hiper- és szupermarketekre, bevásárlóközpontokra koncentrálnak, de a felügyelők jelen lesznek a kitelepüléseken, a vásárokon és a piacokon is.

A hatóság többféle szempont szerint végzi az ellenőrzést. A kollégák figyelik az árfeltüntetés megfelelőségét (a cél az, hogy a vásárló pontos tájékoztatást kapjon a termék áráról). A hatóság a vásárlói megkárosítások kiszűrésére is hangsúlyt fektet, hiszen fontos, hogy a vásárló azt az árat fizesse, amit az akciós újságban vagy a polccímkén feltüntettek. Az akciós ajánlatok valóságtartalma is ellenőrzés alá kerül (a kollégák vizsgálják az akciós csomagok tartalmát, szankcionálják azt, ha fiktív árkedvezményekkel vagy megtévesztő tájékoztatással találkoznak). A veszélyes termékek forgalomból történő kiszűrése és kivonása azt a célt szolgálja, hogy a vásárló ne találkozzon nem biztonságos szezonális termékkel, ezen belül a hatóság kiemelt figyelmet fordít a fényfüzérek vizsgálatára is.

Emlékeztetőül néhány adat a 2014-ben végzett karácsonyi ellenőrzések eredményeiből

A tavalyi karácsonyi vásárokon végzett ellenőrzések 35 százalékánál találtak szabálysértést a fogyasztóvédelmi felügyelők. A fővárosi és megyei kormányhivatalok felügyelői tavaly összesen 756 ellenőrzést végeztek, ezek közül 268 esetben találtak valamilyen hiányosságot. Az ellenőrök 687 próbavásárlást végeztek nagy áruházak élelmiszer üzleteiben, közel 4000 akciós terméket próbavásároltak, amiből 212 esetben találtak szabálytalanságot.

A leggyakoribb probléma az egységárak feltüntetésének elmaradása volt, márpedig a fogyasztók ezzel tudják összehasonlítani az egymást helyettesítő termékeket.

Előfordult az is, hogy az akciós árat a pénztár nem érvényesítette. A feltárt többletfizetés országosan összesen 15 ezer forintot tett ki. Egy próbavásárlásra 200 Ft többletszámolás jutott.

A fenyőfaárusok 20 százalékánál találtak hiányosságot, ami az ár feltüntetéséből adódott.

A 2014-es évben a hatóság laboratóriumába 32 fényfüzér mintát szállítottak be, amiből 28 termék nem elégítette ki a termékbiztonsági követelményeket. Ez tehát 97%-os kifogásolást jelentett.  A rossz minőségű termékeket legtöbbször a piacokon alkalmi árusok, illetve távol-keleti áruházak hozzák forgalomba.

Bízunk benne, hogy az idei év tapasztalatai kedvezőbbek lesznek!
 

Járjunk el tudatosan az ünnepek előtt is! Néhány jó tanács a vásárlás előtt:

  • A szezonális műszaki termékeket, így például fényfüzéreket mindenképpen szaküzletben vásároljunk. Vásárlás előtt tájékozódjunk a biztonságos fényfüzérekről, ennek listája megtalálható az NFH honlapján.
  • A későbbi problémák elkerülése érdekében őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy az ő üzletében vásároltuk a terméket.
  • Minden esetben ellenőrizzük, hogy valóban nyugtát kaptunk-e, ugyanis több panasz szerint, számológépből nyomtatott szalag kerül átadásra nyugta helyett, amin nem szerepel pontosan sem az, hogy mit vettek, sem az, hogy hol. Ennek hiányában a későbbiekben nem köteles a kereskedő foglalkozni a problémánkkal.
  • Hibátlan termékeket a kereskedő nem köteles visszavenni. Ha ezt a lehetőséget mégis biztosítja az üzlet számunkra, akkor a visszavásárlás, kicserélés feltételeiről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később igazolni tudjuk.
  • Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Javasoljuk, hogy a 10.000 Ft feletti műszaki termékeket próbáljuk ki közvetlenül a vásárlást követően, hiszen amennyiben a termék hibás, azt a vásárlást követő 3 munkanapon belül köteles kicserélni a kereskedő.
  • 10.000 Ft feletti műszaki termékek vásárlása esetén ellenőrizzük, hogy megkaptuk-e az érvényesített, pecséttel ellátott jótállási jegyet.
  • Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan. A legtöbb panasz azzal kapcsolatosan érkezik, hogy a megrendelt termék nem érkezik meg időben a fogyasztóhoz. Emiatt célszerű a vásárlás előtt tájékozódni arról, hogy a kereskedő megbízható-e (cégnév, székhely, elérhetőség szerepeljen a honlapon) valamint a karácsonyi rohamra való tekintettel küldjük el időben a megrendelésünket.


Mit érdemes tudni, ha külföldre utazunk vagy külföldön vásárolunk az ünnepi időszakban?

A belföldi vonatkozású fogyasztóvédelmi kérdések mellett fontos, hogy a fogyasztók ismerjék a külföldi cégekkel szemben felmerült panasz esetén rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket, hiszen az ünnepi időszakban sokan utaznak (jellemzően) repülővel külföldre, foglalnak közvetlenül vagy közvetítőn keresztül külföldi szálláshelyet, valamint vesznek igénybe turisztikai és szabadidős szolgáltatásokat a külföldi célországban, továbbá sokan vásárolják majd meg a karácsonyi ajándékokat is külföldi üzletben, vásárokon vagy külföldi webáruházból.

Elképzelhető, hogy külföldi utazásunk vagy vásárlásunk sajnos mégsem úgy alakul, ahogy eltervezzük, mert például törlik a repülőjáratunkat vagy késik a repülőgépünk, elveszik a poggyászunk, rossz minőségű szállást kapunk vagy meghibásodik a külföldön vásárolt műszaki cikk. Ilyenkor kiemelten fontos, hogy fogyasztóként tudjunk arról, hogy milyen jogaink vannak a külföldi szolgáltatókkal és vállalkozásokkal szemben felmerült panaszok esetén, azokat milyen módon gyakorolhatjuk hazaérkezésünk után, és hol kaphatunk érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.

Amennyiben az érintett külföldi szolgáltatóval, vállalkozással a helyszínen nem tudtuk rendezni határon átnyúló fogyasztói panaszunkat, vagy később a panaszlevelünkre a vállalkozás nem válaszolt vagy elutasító választ adott, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni.

Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt a termékértékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból eredő, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszok rendezésének, valamint a fogyasztói követelés és a fogyasztói jogok érvényesítésének megkísérlése érdekében.

A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés, valamint megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között.

Az EFK-hoz fogyasztói tanácsadásért vagy panasz benyújtása érdekében az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen és a www.magyarefk.hu weboldalon elérhető online panaszbejelentő nyomtatványon lehet fordulni.

Jó tanácsok külföldi utazás és vásárlás előtt:

  • Ismerjük meg a turizmussal kapcsolatos fogyasztói jogainkat, különösen a légiközlekedés során előforduló járattörlésekre, járatkésésekre, továbbá a poggyász esetleges késésére, károsodására tekintettel (www.magyarefk.hu).
  • Az EU kívülről rendelt termékek után bizonyos esetekben ÁFA-t és vámot is fizetni kell, amely az eredetileg kedvező vételárat lényegesen megnövelheti.
  • A tapasztalatok szerint az ünnepi időszak előtt sok új, a fogyasztók megkárosítására létrejött új külföldi székhelyű webáruház kezdi meg működését, így mindig győződjünk meg a webshop megbízhatóságáról, olvassuk el a fórumokon elérhető értékeléseket, és óvakodjunk a csábító, a „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen” ajánlatoktól.
  • Internetes vásárlás esetén válasszuk a bankkártyás fizetést vagy az egyéb online, szerződéses garanciákat is tartalmazó fizetési módokat.
  • Hibás termék esetén a fogyasztói jogok tartalma (kijavítás-kicserélés-árleszállítás-pénzvisszatérítés) más EU-s országbeli kereskedőtől történő vásárlás esetén alapvetően megegyezik a magyar szabályokkal, de az igényérvényesítési határidő, a hiba okával kapcsolatos bizonyítási teher országonként eltérhet, de adott esetben a magyarországi szabályoknál kedvezőbb is lehet.
  • A külföldi üzletben vagy webáruházban vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztói jogaink érvényesítése nehézségekbe ütközhet, és a személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek, hiszen ezeknek a cégeknek Magyarországon jellemzően nincs ügyfélszolgálata.
  • A külföldön vagy külföldi webáruházban vásárolt termék esetén sokszor a magyar nyelvű használati útmutató vagy magyar nyelvű menürendszer is hiányzik, emellett az is előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, így a termék nem használható. Emiatt célszerű előzetesen mindig tájékozódni.
  • Az adott termékmárka gyártójának magyarországi szervizhálózata a legtöbb esetben nem vállalja a külföldön vásárolt termék ingyenes kijavítását, hiszen nem állnak szerződéses kapcsolatban a külföldi eladóval. Ez azt jelenti, hogy a terméket kijavítás vagy kicserélés érdekében külföldre kell a gyártó által kijelölt szerviznek vagy az eladó részére (célszerű a csomag nyomon követésével) visszaküldeni, amelynek magas költségét jellemzően a fogyasztónak kell megelőlegeznie, aki az eladó döntéséig lényegében kiszolgáltatott helyzetbe kerül (se termék, se pénz). Továbbá ha mégis egy, az eladóval kapcsolatban nem álló szerviz „hozzányúl” a termékhez, elképzelhető, hogy a külföldi eladó utóbb jogellenes behatás miatt visszautasítja a fogyasztó akár jogos igényét is.
  • Külföldi céggel való probléma és panasz esetén az Európai Fogyasztói Központ ingyenes segítséget nyújt a fogyasztók számára.

Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, Európai Fogyasztói Központ

Rendezvénynaptár

Április 2024
H K Sz Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kamarai Videók

Csaladbarat hely vedjegy szolgaltato hely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

Csaladbarat hely vedjegy munkahely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

logo

Közösségi Gazdaság- és Társadalomfejlesztési Központ - logó

Kiemelt partnerek

Pályázati tanácsadók

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - logó

MVP logo GINOP2

MVP logo GINOP2