Február elején a sajtóban megjelent hírek szerint a fogyasztóvédelmi hatóság bírságolja a kereskedőket akkor, ha azok nem írják ki a területileg illetékes fogyasztóvédelmi hatóság helyes elérhetőségét az üzletben.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kiadott közlemény hangsúlyozza, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság nem büntet azért, mert a cég nem, vagy nem helyesen tűntette fel üzletében a fogyasztóvédelmi esetekben is eljáró járási hivatal címét, hiszen ilyen jogszabályi kötelezettsége a vállalkozásnak nincs.

Ha a kereskedő vásárlóinak teljes körű tájékoztatása érdekében mégis megjeleníti üzletében a fogyasztóvédelmi hatóság, tehát a területileg illetékes járási hivatal elérhetőségét, akkor a www.jarasinfo.gov.hu honlapon talál pontos információkat.

A megyeszékhely szerinti járási hivatal feladatait Bács-Kiskun megyében a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kecskeméti Járási Hivatala látja el.


Kötelező fogyasztóvédelmi feliratok

2017. január 1-jétől átalakult az intézményrendszer, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz kerültek a fogyasztóvédelem stratégiai feladatai, az ellenőrzések szakmai felügyelete. Az NFM felügyeli a magyarországi Fogyasztói Központot és a két fogyasztóvédelmi laboratóriumot.

Az intézményrendszer átalakítása után az üzlettel rendelkező vállalkozásoknak az alábbiakat kell feltüntetnie jól láthatóan és olvashatóan üzletében:

- székhelyének címét, és azt hogy panasz esetén a cég melyik címén, telefonos vagy akár e-mailes elérhetőségén reklamálhat a vásárló;
- az illetékes békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét is, hiszen amennyiben a kereskedő és a vásárló nem tud megegyezni vitás esetben, a békéltető testület tud eljárni egyéni panaszügyekben;
- amennyiben biztonsági szolgálat működik az üzletben, annak nevét és székhelyét, működésének vásárlókat érintő szabályait.

Amennyiben a kötelező tájékoztatási feladatait nem teljesíti a vállalkozás, bírságot első ellenőrzés során nem kap a fogyasztóvédelmi hatóságtól, az ugyanis kis- és középvállalkozások első jogsértése esetén csak jelzi a hiányosságot a vállalkozás felé. Mind a vásárlók, mind a kereskedők érdeke a kötelező feliratok megjelenítése az üzletben.

 

Tájékoztatási kötelezettség (korábban is létezett, új szabály ezzel kapcsolatban nem született)
Nem az üzletben megjelenítendő, ugyanakkor tájékoztatási kötelezettsége a vállalkozásnak, hogy a szóbeli vagy írásbeli fogyasztói panasz elutasítása esetén tájékoztatnia kell a vásárlót írásban arról, hogy panaszával mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Ekkor a vásárlónak küldött válaszlevélben az illetékes hatóság, valamint a fogyasztó lakhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét is fel kell tüntetni.
A hatósági feladatokat megosztottan látja el a NFM, a Pest Megyei Kormányhivatal és az ország 197 járása. Ezáltal a lakóhelyhez legközelebbi hivatalban kérhetünk felvilágosítást szavatossági, jótállási ügyekben, panaszkezelési kérdésekben.
 
Fogyasztóvédelmi hatósági ügyekben első fokon a járási hivatalok járnak el.
- megyeszékhely szerinti járási hivatal, hatásköre egyes kérdésekben a megye egész területére kiterjed
- járási hivatal, hatásköre a járás területére terjed ki

Fogyasztóvédelmi jellegű panasz bármelyik járási hivatalban benyújtható, fontos azonban tudni, hogy nem minden járás jár el minden fogyasztóvédelmi ügyben. Amennyiben a benyújtott panasz nem tartozik az adott járás illetékességébe vagy hatáskörébe, azt továbbítja a megfelelő helyre.

Az egyes kiemeltebb ügykörökben csak a megyeszékhely szerinti járások rendelkeznek hatáskörrel. Az ügyfelek rendelkezésére az alábbiakban leírt feladatmegosztásban az Kecskeméti Járási Hivatal Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály (megyei illetékességgel), valamint a többi járási hivatal hatósági osztályai állnak.

A legfontosabb ügykörök tehát (a felsorolás nem teljeskörű), amelyben a megyeszékhely szerinti járási hivatalhoz fordulhatnak az ügyfelek:
- a szerencsejátékot népszerűsítő reklám közzétételére illetve szervezésére vonatkozó rendelkezések
- a fogyasztói csoportok szervezése
- békéltető testület eljárása során a vállalkozást érintő együttműködési kötelezettség
- gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzététele
- árubemutatóval kapcsolatos ügyek
- az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások
- elektronikus hírközlési szolgáltatások esetén az előfizetői számlapanaszok intézésével, kezelésével kapcsolatos panaszok, vagy a számla tartalma
- a villamos energia, a földgázellátás valamint a víziközmű-szolgáltatással kapcsolatos panaszok, úgy mint az elszámolás, számlázás, díjfizetés, mérés, szolgáltatás felfüggesztése, kikapcsolás, ellátásba történő ismételt bekapcsolás, vagy az üzletszabályzatában foglalt rendelkezések megsértése  esetén
- a hulladék elszállítással kapcsolatos elszámolással, számlázással, díjfizetéssel kapcsolatban, a díjhátralék esedékességét követően megtett intézkedésekre, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást érintő értesítési, tájékoztatási, szolgáltatásnyújtási kötelezettséggel kapcsolatban
- rezsicsökkentéssel kapcsolatos panaszok
- tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat felmerülése esetén
- textiltermékek címkézésével és jelölésével kapcsolatos panaszok esetén valamint az
- az építési termékek forgalmazásával kapcsolatos problémák esetén.

A (nem megyeszékhely szerinti) járási hivatalokhoz érdemes fordulni a fentieken túlmenő esetekben, mint például az
- egységár-, eladási ár feltüntetésével,
- a termékek minőségi kifogásának kezelésével,
- szavatossággal, jótállással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása, jogszerűtlenségének gyanúja miatt,
- az általános kereskedelmi feltételek szabálytalanságaival kapcsolatban
- fiatalkorúak dohány-, és alkoholtermékekkel, valamint szexuális termékekkel való kiszolgálása kapcsán.

Másodfokú ügyekben országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztálya jár el.

Forrás: PMKIK