A fogyasztóvédelmi hatóság a Karácsony közeledtével intenzív ellenőrzéseket folytat azon kereskedelmi egységekben, melyeket a téli ünnepkörhöz kötődően jelentős számban és alkalommal keresnek fel a vásárlók. A vizsgálatok elsősorban a széles fogyasztói tömegeket vonzó áruházláncok üzleteire, hiper- és szupermarketekre, bevásárlóközpontokra koncentrálnak, de jelen vannak a kitelepüléseken, a vásárokon és a piacokon is. Az általános kereskedelmi feltételek mellett a hatóság vizsgálja az árfeltüntetés, árfelszámítás megfelelőségét. Emellett nagy hangsúlyt fektet a kedvezményes értékesítés meglétének, valóságtartalmának vizsgálatára, a jellemzően többletszámolásból eredő vásárlói megkárosítások kiszűrésére érdekében. Az idáig nyert tapasztalatok szerint, az ellenőrzések során leginkább a kedvezményes vásárlási lehetőségekkel kapcsolatban jelentkezett problémával találkoztak a fogyasztóvédelem munkatársai, melyeket a prevenció jegyében az alábbiakban kíván megosztani az olvasókkal:

A vizsgálatok nagy részében olyan kedvezményes eladási áron kínált termékek kerültek a próbavásárlások során a kosarakba, melyeket a vásárlók is előszeretettel vesznek. Az üzletekben rendszeres, hogy hetente változó áruféleségeket lehet árkedvezménnyel megvásárolni – legalábbis a polccímkén feltüntetett „Akció”, vagy „Kedvező ár” feliratok tanúsága szerint.

A valóságban azonban számos esetben tapasztalták a szakemberek, hogy egy-egy termék előtt az akciós címke a kedvezményes időszak lejártát követően is kint maradt, s így a fogyasztóban – tévesen – azt a hamis érzetet kelthették, hogy a termék árelőnnyel vehető meg. Ez a kedvezmény azonban a vásárlás időpontjában már nem létezett. Ezért különösen nagy figyelmet célszerű annak szentelni, hogy a hetente változó kedvezményes árú termékek ártájékoztatása megfelelő legyen: Érdemes időt és energiát fordítani arra is, hogy ha az üzletben több helyen is elhelyezésre kerül egy-egy akciós termék, akkor minden kínálópolcon cseréljék ki az ártájékoztató címkéket.
Bizonyos esetekben segítségül szolgálhat, ha egy termék akcióval érintett időszaka a polccímkén is megjelenik, hiszen így a fogyasztó pontosan tudhatja, hogy a vásárlás időpontjában akciós-e a termék, a kereskedő oldaláról nézve pedig kisebb a hibázás lehetősége, ha az időtartamot is látja az árufeltöltő munkatárs. Ebben az esetben a betűméretnek is jelentősége van, hiszen a nagyon apró betű gátja lehet a szöveg értelmezésének. Arra azonban ebben az esetben is figyelni kell, hogy a ténylegesen fizetendő eladási árról a vásárlókat tájékoztassák, s az ún. ,,kettős ártájékoztatás’’ is kerülendő.

Karácsonyt követően sok üzlet megkezdi a megmaradt téli termékek kedvezményes értékesítését.

A ténylegesen fizetendő eladási ár feltüntetése ekkor is kötelező: Nem szükséges a korábbi, akcióval nem érintett, magasabb eladási ár és a kedvezmény mértékének feltüntetése – ez csak a vásárlási kedvet növelheti a fogyasztókban – azonban a ténylegesen fizetendő, már kedvezménnyel csökkentett eladási ár feltüntetése jogszabályi kötelezettségen alapul.

A kereskedőnek az akcióval érintett termékek tekintetében a szavatossági vagy jótállási igényérvényesítésre vonatkozóan kötelezettségei vannak a fogyasztókkal szemben.

Arra tehát nem hivatkozhat a vállalkozás, hogy az akciós termékre nem vállalja a fentieket. Ez alól csak az képez kivételt, ha a termék egy bizonyos, már a vásárláskor is meglévő hiba miatt olcsóbb. E tényről azonban a fogyasztót a vásárlást megelőzően tájékoztatni kell. Arra is figyelni kell, hogy a már meglévő hibán kívüli probléma esetén a fogyasztó igényeit egy már korábbi cikkünkben leírtak szerint kell intézni.

A kedvezményes vásárlási lehetőségek meghirdetésénél ügyelni kell arra, hogy ha a kereskedő különleges feltételeket, speciális lehetőségeket kínál, akkor annak igénybevételével kapcsolatos ismereteket közérthető formában jutassák el a fogyasztókhoz.
Előfordult továbbá, hogy az áruféleségeket és a polccímkén megjelentetett termékmegnevezéseket nem volt mindig könnyű párosítani, így ez a fogyasztónak is nehézséget okozhat. A termékek vonalkódjai és a címkéken feltüntetett kódok azonosítása pedig nem várható el a fogyasztótól, hiszen ez a jogszabályi rendelkezés azon részével ellentétes, mely az egyértelműséget, mint árfeltüntetési kötelezettséget fogalmazza meg.

A helyszíni ellenőrzések alkalmával a szakügyintézők még mindig találkoztak olyan kedvezményes akcióval, amikor is két terméket egybe vagy ajándékkal csomagolva tartottak eladásban. Az ugyanezen termékből egy darabos vagy ajándék nélkül kínált áruféleség megvásárlásával derült fény arra, hogy a hirdetett kedvezmény mégsem valósult meg. Ennek oka legtöbbször az, hogy az egydarabos, vagy kedvezménnyel nem érintett terméket egy másik akcióba vonták be, s így az eredetileg beállított eladási ár változása többletszámolást eredményezett.

Elmondható, hogy a kedvezményes vásárlási ajánlat, illetőleg annak realizálódása a kereskedelem valamennyi szegmensét érinti. Manapság a fogyasztók jelentős része kifejezetten különböző akciókhoz köti a vásárlásait, azaz tudatosan keresi az üzletek akciós kínálatait. Tekintettel arra, hogy az áruk és szolgáltatások eladási ára olyan jelentős tényező, amely alkalmas arra, hogy a fogyasztót ügyleti döntés meghozatalára késztesse, ebből kifolyólag az ünnepi forgatagban is figyelni szükséges, hogy a hirdetett kedvezmény valóban megvalósuljon.

Kecskemét, 2016. december 19.

Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal
Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály
Fogyasztóvédelmi Osztály

Rendezvénynaptár

April 2024
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kamarai Videók

Csaladbarat hely vedjegy szolgaltato hely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

Csaladbarat hely vedjegy munkahely WEB SZSZ2020 allo webes felhasznalas

logo

Közösségi Gazdaság- és Társadalomfejlesztési Központ - logó

Kiemelt partnerek

Pályázati tanácsadók

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara - logó

MVP logo GINOP2

MVP logo GINOP2