Hatályba lépett a módosított reklámadó-törvény. Bár az Unió még vizsgálja a szabályozást, a vállalkozások számára már fontos, hogy az új szabályok szerint járjanak el minden esetben. A szabály mindenképpen hatalmas adminisztrációs, sokak számára pedig anyagi terhet is jelent majd.

Bár az Európai Bizottság továbbra is vizsgálja, hogy a reklámadó megfelel-e az uniós állami támogatási szabályoknak, de a progresszív adókulcs május végi eltörlésével érvényét vesztette az uniós versenyhatóság rendelkezése, amely hatályon kívül helyezte az egész törvény végrehajtását. Így – a Népszabadság uniós forrásokból származó értesülései szerint – érvényét veszítette az európai uniós versenyhatóság márciusban hozott felfüggesztő határozata, és nincs akadálya annak, hogy Magyarországon ismét beszedjék a reklámadót.

Lássuk a legfontosabb szabályokat!

Az adó mértéke

A reklámadó-törvény módosításának legfontosabb eleme az adómérték változása. Az Európai Bizottság által korábban kritizált progresszív adókulcsokat az adóalap 100 millió forintot meghaladó része után egy egységes 5,3%-os adókulcs váltja fel. Tehát a 0%-os kulccsal adózó adóalap 500 millió forintról 100 millió forintra csökken, ami várhatóan sok vállalkozást érint negatívan.

Mikortól fizetünk?

A törvény az adóalany döntésére bízza, hogy az új adómértéket a kihirdetés napját követő 31. naptól (2015. július 5.) kívánja alkalmazni, vagy azt már visszamenőlegesen, akár 2014. augusztus 15-étől. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a változás hatására válnak adófizetésre kötelezetté, természetesen az első verziót érdemes választaniuk. Így a 2015-ben kezdődő adóévben az eddigi adómérték mellett állapítják meg az adókötelezettségüket a módosító törvény hatályba lépésének napjáig, majd az új adómértéket a hatályba lépést követő napokra időarányosan számítva alkalmazzák.

Reklám-közzétételének megrendelése

Csökkent a reklám-közzététel megrendeléséhez kapcsolódó adókötelezettség mértéke. A korábbi 20% helyett mostantól ez az adóalap 5%-a.

Ahhoz, hogy a reklám megrendelése ne legyen adóköteles a korábbiakkal azonos módon a reklám megrendelőjének nyilatkozatot kell kérnie a reklám közzétevőjétől, hogy az vállalja az esetleges adókötelezettséget.

Ha a közzétevő nem nyilatkozik, akkor a megrendelő mentesülhet az adókötelezettség alól akkor is, ha hitelt érdemlően bizonyítani tudja, hogy a közzétevőtől kérte a nyilatkozat kiadását, de azt a számla, számviteli bizonylat kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül nem kapta meg és ezt a tényt, a közzétevő személyével és a közzététel ellenértékével együtt a NAV-nál bejelenti.

Ha a reklám közzétevője a megrendelés időpontjában szerepel az állami adóhatóság honlapján közzétett nyilvántartásban, nincs szükség külön nyilatkozatra a megrendelő adómentességének biztosításához.

Kapcsolt vállalkozások és a reklámadó

A mostantól hatályos törvényben enyhébb szabályok vonatkoznak a kapcsolt vállalkozásokra az alkalmazandó adóalap és adó számítás tekintetében. A kapcsolt vállalkozásoknak az adóalapjuk esetében az összeszámítást csak akkor kell elvégezni, ha a kapcsolt vállalkozói viszony 2014. augusztus 15-ét követően, szétválással jött létre.

A reklámadó és a társasági adó

Bár nem a mostani módosítás eredménye, hanem már 2015. január 1-től igaz, de fontos változás, hogy változtak a vállalkozás érdekében felmerült költségek minősítésének szabályai. Az új szabályok szerint a reklám közzététele érdekében elszámolt költségek a vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó költségnek minősülnek, ha azok adóévi összege a 30 millió forintot nem haladja meg. Ezt a cégek már a 2014. évi társasági adókötelezettségük megállapításakor is figyelembe vehetik, önellenőrzés révén érvényesíthetik az esetleges igényeket.

Forrás: piacesprofit.hu