Az adóügyek elektronikus ügyintézésének 2019. évi változásai

A VÁLLALKOZÁSOKRA VONATKOZÓ KAPCSOLATTARTÁSI SZABÁLYOK

Kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan önkormányzati hatáskörbe tartozó adóügyeiket az önkormányzati adóhatóságnál 2019. január 1-jétől a vállalkozások. A cégkapu alkalmazható többek között az önkormányzati adóhatósággal való elektronikus kapcsolattartásra, a bevallások, bejelentések, kérelmek beküldésére, hivatalos dokumentumok letöltésére. Az önkormányzati adóhatóság küldeményeit ugyancsak a cégkapun át küldi az érintetteknek. 2018. december 31-ig a küldeményeket még az önkormányzati adóhatóság tájékoztató jelleggel papír alapon is eljuttatta az érintettek részére. Ez a szolgáltatás azonban 2019. január 1-jén megszűnt.

A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok és elvégezhetők az egyes, cégkapu használatához kapcsolódó beállítások. A cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést. A vállalkozásoknak a cégkapu használatához csupán regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/tajekoztato.html oldalon érhető el.

AZ EGYÉNI VÁLLALKOZÓKRA VONATKOZÓ KAPCSOLATTARTÁSI SZABÁLYOK

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: E-ügyintézési tv.). 9.§ (1) bekezdés a) pontja alapján elektronikus ügyintézésre köteles az egyéni vállalkozó. Az egyéni vállalkozók esetében az ügyfélkapu, azaz a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra. Mindehhez csak ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhelyszolgáltatást is magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio#ancor oldalon érhető el.

2019. január 1-jétől az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény 36. § (6) bekezdése alapján az adóhatóság akkor is elektronikus úton tart kapcsolatot az egyéni vállalkozóval, ha az nem egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben jár el, azaz például a gépjárműadójával, építményadójával kapcsolatosan vagy fizetési könnyítésre irányuló kérelme ügyében.

ÖSSZEFOGLALVA

2019. január 1-jét követően az önkormányzati adóhatóság előtt indult adóügyekben az adózók tárhelyeire - cégkapu, ügyfélkapu (KÜNY tárhely) - történik a levelezés, ezért kérjük, hogy azt hozzák létre, és folyamatosan kövessék nyomon elektronikus levelezésüket, elektronikus tárhelyeiket.

Felhívjuk figyelmüket, hogy az E-ügyintézési tv. 9. § (5) bekezdés szerint, ha jogszabály egy nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást - vagy az elektronikus kapcsolattartás módját - kötelezővé teszi, az e követelménynek meg nem felelő nyilatkozat – főszabály szerint – hatálytalan. Tájékoztatjuk adózóinkat, hogy az egyszerű e-mail vagy ahhoz képként csatolt fájl az elektronikus ügyintézés szabályainak nem felel meg, az sem az adóhatóság, sem az adózó részéről joghatás kiváltására nem alkalmas.

Együttműködésüket köszönjük.

Dr. Határ Mária
Kecskemét Megyei Jogú Város jegyzője

Forrás: www.kecskemet.hu